Sprogvenner i Norden (SPIN)

Sprogvenner i Norden – kunsten at forstå hinanden søger at styrke forståelsen for sproglig og kulturel mangfoldighed blandt børn i Norden. Projektet er støttet af Nordplus (2024-2026) og har som formål at fremme et inkluderende miljø, hvor flersprogethed ses som en værdifuld ressource. Vi sætter scenen for, at børn kan udforske og fejre deres egen og hinandens sproglige og kulturelle identiteter gennem kreative og kunstneriske udtryk.

Samarbejdspartnerne i SPIN er: Eysturskúlin í Thorshavn, Melaskóli, Háteigsskóli og Skole- og Fritidsforvaltningen í Reykjavík, Islands Nationalgalleri, Skovvangskolen, Dokk1 og Kulturkompasset i Århus.

24 elever, 6 fra hver skole, er såkaldte SPIN-ambassadører og rejser mellem landene for at mødes og være repræsentanter for deres øvrige ca. 250 klassekammerater.

SPIN – Sprogvenner i Norden (logo/grafik på hvid baggrund)

Projektet består af en række sammenhængende undervisningsforløb:

  • Udvikling af innovative undervisningsmaterialer
  • Facilitering af interkulturelle møder
  • Afholdelse af kunstbaserede workshops

Aktiviteterne styrker børns evne til at udtrykke sig, dele deres fortællinger og skabe venskaber på tværs af sproglige og kulturelle grænser. I samarbejde med skoler og kulturinstitutioner i alle de deltagende lande afsluttes hvert forløb med udstillinger på blandt andet Islands Nationalgalleri og Dokk1 i Aarhus.

Projektets forløb

Første del af projektet (forår 2025)

Eleverne udforskede gennem kreative udtryk, hvad der har været med til at forme dem som mennesker, deres styrker, livsverdener og interesser. I hver af de fire skoler, i Reykjavik, Thorshavn og Århus, blev der holdt kulturmøder med deltagelse af forældre og familier.

Vi høstede frugterne af elevernes arbejde med en fælles nordisk udstilling på Islands Nationalgalleri. Islands præsident, Halla Tómasdóttir holdt åbningstale til fernieseringen.

Anden del af projektet (efterår 2025)

Med afsæt i elevernes opdagelser om dem selv i første del af SPIN arbejdede de på hver skole med, hvilke skridt de gerne vil tage for en bedre fremtid, og hvilke spor de vil efterlade. Det blev til fantastiske upcyclede sko og diverse aftryk, som blev samlet til den fælles udstilling “Spor i Nord – børn sætter aftryk” på Dokk1. Århus’ borgmester, Anders Winnerskjold holdt åbningstale til ferniseringen.

Se kort introfilm om SPIN

English flag

Language Friends in the Nordics – the Art of Understanding Each Other

Language Friends in the Nordics – the Art of Understanding Each Other seeks to cultivate a deep appreciation of linguistic and cultural diversity among children in the Nordic region. By integrating educational practices with cultural insights, our initiative aims to foster an inclusive environment where multilingualism is viewed as a valuable resource. We are setting the stage for children to explore and celebrate their own and each other’s linguistic and cultural identities through creative and artistic expressions.

Føroya flagg

Málvinir í Norðurlondum – kynstrið at skilja hvønn annan

Málvinir í Norðurlondum – kynstrið at skilja hvønn annan hevur til endamáls at styrkja fatanina av málsligari og mentanarligari fjølbroytni millum børn í Norðurlondum. Endamálið er at fremja eitt inkluderandi umhvørvi, har fleirmæli verður sæð sum ein virðismikil tilfeingi. Vit skapa karmar, har børn kunnu kanna og hátíðarhalda sín egna og hvønn annans málsliga og mentanarliga samleika gjøgnum skapandi og listarlig úttrykk.

Fána Íslands

Tungumálavinir á Norðurlöndum – listin að skilja hvert annað

Tungumálavinir á Norðurlöndum – listin að skilja hvert annað er verkefni þar sem leitast er við að efla menningarnæmi og færni, styðja við inngildingu og byggja á þeirri grunnhugsun að fjöltyngi sé dýrmæt auðlind. Í verkefninu er lagður grunnur fyrir börn til þess að kanna og dýpka skilning á eigin tungumála- og menningarlegum fjölbreytileika, sem og jafnaldra sinna, gegnum fjölbreytt skapandi verkefni og listræna tjáningu.

Verified by MonsterInsights